lördag 29 oktober 2011

utan knussel

Vill börja med att tacka alla grupper för finfina redovisningar. Vissa saker kommer jag minnas längre än andra; mokumentärgruppen, sceniska gruppen, fotot på krossat glas, kristins "stålfotoboll" och de nyttiga samtalen som kom upp under dagen.

Det var rätt skönt att det sedvanliga antiklimaxet som brukar infinna sig efter ett konstnärligt projekts redovisning aldrig riktigt dök upp. jag funderar på om det är för att det för omväxlings skull inte var en scenisk redovisning jag gjorde, utan något fast och mer oföränderligt i sin färdiga form. Efter en dramaredovisning kan man lätt få känslan - nu släppte nervositeten, nu vill jag göra om det! Men för oss visste vi redan hur det skulle utspela sig, eftersom det inte fanns några osäkra moment kring själva filmvisningen. Min enda oro var att någon skulle känna sig utpekad (och tyvärr blev ju också en av eleverna som uttryckt sig kritiskt om kursen i filmen påhoppad av en av handledarna efteråt, med hårda ord - INTE OK!!). Hoppas kursledningen tar upp detta med de berörda!

Personligen tycker jag att det var trist att samtalet i fotosalen kvävdes, för att sedan inte tas upp igen. Den typen av kritisk reflektion kring processer är ju en superviktig del av vår process, och det har inte direkt funnits någon annan situation där det passat bättre att diskutera denna fråga?

Slutligen har vi i gruppen skrivit samman en liten gemensam reflektion, och precis som allt annat vi gjort gick det smidigt och var trevligt. Nu väntar bara slutseminariet på måndag, sen är det dags att återgå till att hitta bokmalen inom sig - litteraturlistan inför nästa kurs är lååång, och nån tid för eftertanke och bloggande reflektion kommer troligen inte finnas.

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar