torsdag 20 oktober 2011

slutspurt!

Flowet är återfunnet, och efter dagens hysteriskt roliga diktläsning hos 3 (som för övrigt hade helt galet service-minded personal, cred till dem!) ser vi mållinjen och laddar för slutspurt. Imorgon ska det sista dokumenteras, intervjuer och kursutvärdering i grupp, samt ett sista handledarmöte, sen är det bara klippa och färdigställa som gäller nästa vecka.

Gillar verkligen kursens grundtanke, men tycker att man missar målet. En tydligare målbild för studenterna hade givit mer motivation och inspiration tror jag. En kombination av rollspel kring konflikthantering, praktisk uppgift i att använda alla sinnen för att skapa en intressant lektionsplan inom just det valda ämnet, dramaövningar för att visa på olika lärartyper för att få studenterna att inse vilka styrkor/svagheter de har som blivande lärare/arbetslagsmedlem, föreläsningar kring de olika estetiska uttrycksformernas positiva inverkan på lärandet i allmänhet är vad jag vill se kursen bära med sig om den kommer tillbaka i framtiden.

Men visst tar jag med mig mycket vunnen kunskap från kursen; lite liknande den insikt i gruppdynamik och lärande som jag får på min vfu-plats. Och jag har också insett att det man trivs bäst med inom lärarprogrammet kanske är det man behöver minst? Att jag, som känner mig på hemmaplan i det kreativa, fria kanske egentligen behöver mer torr vetenskapsteori, för att jag ska kunna försvara mitt ämne. Och att nån annan student, som trivs bäst med att läsa böcker och skriva uppsatser, kanske behöver den här kursen mest, för att bli mångsidig som lärare? Men för att det ska ske, tror jag kursen behöver byta skepnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar